Promotie

Doelgerichte emoties – Hoe dynamieken tussen situaties en emoties menselijke keuzes bepalen

Promovendus Jurriaan te Koppele
Promotor prof.dr. IE (Ilona) de Hooge
Copromotor prof.dr.ir. JCM (Hans) van Trijp
Organisatie Wageningen University, Leerstoelgroep Marktkunde en consumentengedrag
Datum

ma 7 juli 2025 13:00 tot 14:30

Locatie Omnia, gebouwnummer 105
Hoge Steeg 2
6708 PH Wageningen
+31 (0)317 - 484 500
Zaal/kamer Auditorium

Samenvatting

Emoties motiveren veel keuzes, zoals wat mensen kopen of eten. Emoties worden vaak als impulsief of irrationeel gezien. Dit proefschrift laat zien dat emoties mensen juist kunnen helpen om langetermijnbeslissingen te nemen, en dat hangt af van de situatie. In meerdere studies bleken emoties en situaties nauw met elkaar verbonden: hoe mensen zich voelen, beïnvloedt hoe zij situaties waarnemen en kiezen, en die situaties bepalen op hun beurt hoe emoties keuzes sturen. Emoties activeren concurrerende doelen, en de situatie bepaalt welk doel prioriteit krijgt. Zo leidt trots in een kroeg tot genot, maar op kantoor tot doorzettingsvermogen. Als mensen zelf hun situatie mogen kiezen maken ze vaker doelgerichte keuzes. Ze bezoeken bijvoorbeeld een cadeauwinkel om schuldgevoel te repareren. Maar in opgelegde situaties laten emoties juist toegeven aan verleiding. Deze bevindingen bieden een nieuw perspectief: in het dagelijks leven kunnen emoties doelgericht werken, vooral als mensen zelf hun omgeving mogen kiezen.