category_news
Arjen Wals has been formally appointed to a National Advisory Board for Strengthening Technology in Education
Arjen Wals has been formally appointed to a National Advisory Board for Strengthening Technology in Education redesigning (vocational) education in The Netherlands to accommodate three emerging societal themes that need to gain prominence in curricula and school-community/region interactions: 1. sustainability and climate urgency, 2. inclusion of women and young people with a migration background in technology education, and 3. finding and developing school staff with affinity and expertise in technology education.
In Dutch:
Onlangs is in de Staatscourant Adviescommissie techniekonderwijs in het funderend Onderwijs aangekondigd en zijn de leden daarvan formeel benoemd. De Adviescommissie geeft de minister advies over techniekonderwijs in het funderend onderwijs. Hierbij hoort ook het beoordelen van plannen die scholen indienen a.h.v. bepaalde regelingen. Denk bijvoorbeeld aan Sterk Techniekonderwijs en Techkwadraat.
Sterk Techniekonderwijs (STO) is een subsidieregeling die over 4 jaar heen 400 miljoen euro (dus 100 miljoen per jaar) verdeelt over een landelijk dekkend netwerk van ongeveer 78 STO-regio’s. In deze STO-regio’s werken vmbo-scholen samen met bedrijfsleven en mbo aan hoogwaardig techniekonderwijs. Er loopt momenteel al een regeling Sterk Techniekonderwijs 2020-2024. Vanaf 1 januari 2025 gaat er een nieuwe regeling STO in. Meer informatie over de nieuwe regeling STO is hier te lezen. In de bijlage van deze regeling staat een beoordelingskader (kader 2) die de commissie handvaten geeft voor de beoordeling.
Indien je wat meer beeld wil krijgen bij Sterk Techniekonderwijs: dit filmpje van 8 minuten bij het programma ‘klasse’ gaat over techniekonderwijs in Zeeland en laat zien wat STO allemaal heeft en kan bereiken.
OCW en EZK hebben samen met ruim 200 partners begin 2023 een voorstel ingediend bij het Nationaal Groeifonds van 351 miljoen voor de versterking van het bèta-technisch onderwijs in het gehele funderende onderwijs. Dit plan heet Techkwadraat en heeft een vergelijkbare aanpak met STO, maar dan gericht op primair onderwijs, havo en vwo. Deze regeling zal op veel punten aansluiten bij STO. Techkwadraat wordt nu geschreven en gaat vanaf midden 2025 van start.
Samenwerken is de kern van beide projecten. De samenwerking tussen verschillende scholen die deel uitmaken van een regio staat centraal. Voor STO zijn dit vmbo-scholen; voor Techkwadraat zijn dit po, havo en vwo scholen. Ook samenwerking tussen de schoolsoorten, met het vervolgonderwijs en met het bedrijfsleven hoort bij de regionale samenwerking. In Techkwadraat wordt er ook met buitenschoolse leeromgevingen samengewerkt. In STO wordt er ook gekeken naar samenwerking tussen de verschillende vmbo-profielen.
Verder besteden de regio’s in hun plannen expliciet aandacht aan drie belangrijke maatschappelijke thema’s. Dit zijn 1) duurzaamheid en klimaat, 2) meiden, vrouwen en leerlingen met een niet-westerse migratieachtergrond, en 3) het aantrekken en ontwikkelen van technisch schoolpersoneel. Arjen Wals zal met name advies geven over thema 1: duurzaamheid en klimaat.