Nieuws

Kies juiste materiaal bij de maisoogst

Gepubliceerd op
25 september 2013

De maisoogst staat voor de deur en het netwerk 'Het nieuwe rijden in de melkveehouderij' vraagt zich af of er in deze periode ook nog wat brandstof te besparen is? Jazeker, allereerst door het juiste materiaal te kiezen en daarnaast door rustig aan te doen met uw rechtervoet. Uit ervaringen van het praktijknetwerk blijkt ook na het tweede seizoen van metingen dat deze twee onderdelen heel veel invloed hebben op het totale verbruik.

Voor de hakselaar geldt vooral dat u het rustig aan moet doen. Zorg dus voor een constant tempo en blijf uit het maximum toerenbereik van de motor. Vooral die laatste 100 tot 200 motortoeren maken uw machine erg 'dorstig'. Doorgaans denken we hier extra capaciteit mee te halen, maar de praktijk laat helaas het tegendeel zien.

'Full' power vraagt in ieder geval veel brandstof terwijl u even later weer moet wachten op een transportwagen die er nog niet is. Slim rijden kan er soms ook voor zorgen dat een extra derde wagen niet eens nodig is. Bijkomend voordeel kan zijn dat de chauffeur op de kuil niet onder de mais bedolven wordt en zo de partij perfect aan kan rijden en er een regelmatige, maar bovenal vaste kuil ontstaat.

Anderzijds kan die derde wagen ook weer brandstof besparen als er in het veld slim gereden kan worden. Dus de wagens niet volledig afladen, maar vooraan perceel gewoon wegrijden en nieuwe wagen weer naast de hakselaar. Dus vermijd onnodig rijden op het perceel. Bij transport over grotere afstanden is dit geen oplossing, maar kunt u het ook ergens anders zoeken. Zoals bandenkeuze in combinatie met bandenspanning.  Grotere banden geven hier dubbel voordeel. Naast het feit dat ze minder rolweerstand geven zijn ze ook in staat om een groter contactoppervlak te creëren waardoor met gemiddeld lagere spanning gereden kan worden. Zowel op de weg als in het veld biedt dit voordelen.

Voor het transport beschikt u vaak over een vast wagenpark. Echter welke trekkers gebruikt u nog in combinatie met die wagens? Kiest u voor toepassing van de meeste pk’s of durft u onder goede omstandigheden ook een kleinere trekker in te zetten? Uit het netwerk blijkt overduidelijk dat een trekker met oververmogen absoluut onzuinig werkt. Dus als hetzelfde werk met een kleinere en soms lichtere trekker plaats kan vinden, is dit de eerste winst. Zorg daarnaast voor een juiste gewichtsoverdracht van wagen op trekker zodat de trekker wel zijn trekkracht op de grond over kan brengen. Hierbij is ook toepassing van frontgewichten een belangrijk item. Verdeel het gewicht en zorg voor gelijkmatige tractie. Zowel van voorwielen als van achterwielen.

Bezoekers van trekker-trek weten maar al te goed dat, bij de boerenklasse, de trekker met de meeste pk’s bij lange na niet het verste hoeft te komen. Trekkracht en gewichtsoverdracht, dat zijn de sleutelwoorden en elementen waar u ook bij de maisoogst veel effect van kan en mag verwachten.


foto3.jpg