Nieuws

Haal meer uit uw trekker: werk ECO!

Gepubliceerd op
28 september 2012

Na een periode van werken en meten tijdens diverse werkzaamheden zijn nu de eerste bevindingen binnen rondom het werkelijke brandstofverbruik van de deelnemers van het netwerk Het nieuwe rijden in de melkveehouderij.

pto2.jpg

Uit de metingen blijkt maar al te goed dat het inzetten van vermogen zeer effectief is als deze volledig belast kan worden. Een te lage inspanningsverplichting van een trekker leidt bij maaien al tot een slordige stijging aan brandstofverbruik van 30% per hectare.

Schudden met een trekker van 150 pk, terwijl dit met 75 pk ook kan, gaf een 3 keer zo hoog verbruik. Ondanks dat de 150 pk trekker een cvt is en aftakas op eco stand gebruikt werd. Kortom: ook een moderne trekker die je maar beperkt belast gaat slordig om met brandstof.

Eco-stand, lager verbruik

Simuleren van maaien op de eco-stand liet leuke verrassingen zien. Het brandstofverbruik bij het gebruik van de eco-stand en maximale motorbelasting lag 11 tot 24% lager. De veronderstelling bij het gebruik van de eco-stand was dat er dan wel aan capaciteit ingeleverd moest worden. De praktijk wees anders uit: de capaciteit blijft gelijk.

Oftewel, de komst van een frontaftakas met eco schakeling is meer dan welkom. De sector wordt daarmee op haar wenken bediend door fabrikant van fronthef en front PTO’s. Ondernemers van de toekomst zullen hier zeker goed over na moeten denken. Het is een echte aanrader. Komende tijd gaan de netwerkdeelnemers door met nieuwe metingen en aanpassingen in werkwijze richting het volgend seizoen.

Meer informatie bij netwerkbegeleider Sjon de Leeuw.