EKO front aftakas

Nieuws

Eco front aftakas bespaart minimaal 10% brandstof

Gepubliceerd op
23 juli 2013

De eco aftakas, met een flinke besparing in brandstofgebruik, is al jaren een bekend fenomeen. Tot voor kort was het echter niet mogelijk ook een front aftakas in eco uitvoering te krijgen.

Het praktijknetwerk 'Het nieuwe rijden in de melkveehouderij' heeft samen met netwerkpartner Zuidberg Frontline Systems B.V. ervaring opgedaan met een eco frontaftakas, de brandstofbesparing is minimaal 10%.

De firma Zuidberg ontwikkelt en verkoopt voor de fronthef aftakas systemen voor diverse trekker merken. Sinds kort hebben zij ook een economisch werkende aftakas: de ECO-Twin PTO genaamd. Deze is ontwikkeld voor tractoren in het vermogensbereik van 100-250 pk. Gevolg is dat een trekker nu met de 'eco stand' zowel voor als achter toch 1000 toeren kan leveren bij een motortoerental van circa 1600 rpm.

Op een trekker van een netwerkdeelnemer is deze eco front aftakas opgebouwd en beproefd tijdens maaiwerkzaamheden. De trekker betreft een Steyr 6165 CVT met een vermogen van 195 pk. Deze trekker heeft een hoog koppel en bereikt dit maximum bij 1510 rpm. Een prima uitgangspositie om deze techniek te testen.

2013072301-eko-01.jpg
2013072301-eko-021.jpg
2013072301-eko-03.jpg

Naast gebruik van een front en achter maaier  met werkbreedte van 6 meter, is er ook getest met een 9 meter brede tripelmaaier. Om het testen efficiënt en betrouwbaar te laten verlopen is de trekker voorzien van een continue brandstofverbruiksmeter (Perfect Power Control system). Hierdoor is er continue zicht op het werkelijke verbruik in liters per uur.

Bij gebruik van de front en achter maaier (6 m.) was het verbruik bij normale 1000 toeren (1910 motortoeren) gemiddeld 30,5 liter per uur. Bij dezelfde rijsnelheid en 1000 Eco (1570 rpm) liep het verbruik terug tot 26,5 liter per uur. Ofwel 13 % besparing bij gelijke capaciteit.

Bij gebruik van de 9 meter brede tripelmaaier werd een gelijkwaardig verschil gemeten, namelijk bij 1000 toeren (1900 rpm) gemiddeld 32,5 liter per uur en bij 1000 Eco daalde dit tot 29 liter per uur. Ofwel ruim 10 % lager verbruik.

Bij toename van de rijsnelheid wordt het verschil in verbruik alleen maar groter in het voordeel van de eco 1000 toeren stand. Het verschil liep op tot zelfs 20%. Echter het vermogen van de trekker is dan sterk bepalend en ook beperkend voor de maximale rijsnelheid.

Of sneller rijden zinvol is moet je je wel sterk afvragen, zo concludeert het netwerk. Slim rijden kan soms net zoveel of meer voordeel geven.  Al met al flinke verschillen die het nut van zo'n eco frontaftakas zeker bewijzen.

Vooral voor bedrijven die een trekker aanschaffen met voldoende vermogen en regelmatig front aftakas werk, kan het zeer interessant zijn om deze 'meer'  investering van € 2.800,- te overwegen. Gezien de grotere afmetingen van de ECO-Twin past deze PTO niet standaard in combinatie met elke fronthef.

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Voor meer informatie: netwerkbegeleider Sjon de Leeuw

Dit netwerk maakt onderdeel uit van een koepel van netwerken in het Westen, waaraan ruim 60 melkveehouders deelnemen. Deze koepel wordt ondersteund door het Veenweide Innovatie Centrum, PPP-Agro Advies en Wageningen UR Livestock Research.

Meer informatie bij netwerkbegeleider Sjon de Leeuw.